Slow Living by Annika

Min oas av återhämtning
Varje morgon när jag vaknat stiger jag upp, öppnar ytterdörren och andas in den friska luften, långsamt och medvetet. Med morgondoften av trädgården och fåglarnas kvitter i mina öron smuttar jag på det nybryggda kaffet. Jag älskar verkligen min trädgård!
 

Min oas av återhämtning

Trädgården får mig att känna både lycka, stillhet, energi och avkoppling.

Det är här jag startar min dag. Under sommarhalvåret sätter jag mig på klipphällen och dricker mitt morgonkaffe. Vid kyligare väder sitter jag på min omgjorda altan.

 

När vi flyttade in i huset för snart 10 år sedan fanns endast några stora träd på tomten. Under åren har vi planterat tujahäck, grävt en näckrosdamm och påbörjat vår köksträdgård.

Jag skapar nya rabatter, flyttar buskar till nya platser och planterar perenner som inte behöver så mycket omvårdnad. Min trädgård vill jag ska ge återhämtning och njutning och inte vara en plats för måsten och krav. Min gröna oas börjar sakta växa fram.

 
Pergolan är några år nu och som klätterväxter har jag humle, klätterros samt kaprifol. Jag har även planterat bambu och pioner.
 
 
Här är en av mina senaste rabatter. Ett ombyggt staket blir klätterstöd åt klematis.
 
 
Jag har en syrenberså sedan gammalt och har kompletterat med att skapa ny perennrabatt med hjälp av tidningar, grästuvor och kompostjord.
 
 
Perennrabatten krönts i mitten av en Osakazuki som är en buske av japansk lönn.
 
 
Här kommer jag göra en ny ingång till min köksträdgård. Till vänster ska klematis klättra och till höger står en rhododendron och bakom skymtar en japansk lönn som heter Seiryu.
 
Om några år tänker jag mig att buskar och träd skänker mer grönska och insynsskydd mot grannarna. Tålamod är en dygd!
 
KRAM Annika